Četri vrste nefsa

Svaki čovjek u sebi ima četri sposobnosti kojima je darovan u životu na ovome svijetu. Te četri sposobnosti čovjeka mogu učiniti boljim od meleka ili gorim od životinje, shodno tome kako ih bude iskoristio.

1. Nefsu-l-hajvanijje su životinjski instinkti u čovjeku. To su jelo, piće, strasti…

2. Nefsuš šejtanijje– su šejtanska svojstva u čovjeku. Pohlepa, mržnja, oholost, zavidnost, pakost, samoljubivost i ostalo.

3. Nefsu-l-melekijje– su svojstva vladanja. Čovjek kao društveno biće uvijek ima želju da vodi i vlada nad drugima.

4. Nefsu-l-‘ubudijje– su svojstva robovanja. Čovjek kao biće ima svojstvo robovanja i pokoravanja Stvoritelju.

Sva ova svojstva bez nefsu-l- ‘ubudijje su ništavna, kao što su i nule ništavne ako ispred njih nema nekog većeg broja. Samo svojstvo pokoravanja Stvoritelju može ostala svojstva dovesti u red.

Prvo svojstvo: Čovjek je biće koje ima potrebu za hranom i pićem, ima također potrebnu da zadovolji svoje strasti. Samo čovjek je sposoban da se toga odrekne radi zadovoljstva svoga Gospodara, i to svjedočimo u svakom ramazanu. Čovjek koji se pokorava Stvoritelju konzumirat će samo ono što je dozvoljeno i samo onoliko koliko mu je neophodno i u tome neće pretjerivati, jer zna da mu je Stvoritelj svjetova poručio: …i jedite i pijte, samo ne pretjerujte, On zaista ne voli one koji pretjeruju! (Sura Bedemi, ajet 31.) Što se strasti tiče, onaj koji se pokorava Stvoritelju obuzdavat će svoje strasti u braku i trudit će se da ne čini ono što je zabranjeno. Prejedanje, konzumiranje alkohola i blud, Allah džellešanuhu nije zabranio zato što to Njemu treba ili zato što ćemo činjenjem tih stvari Njemu našteteti. ..a onaj koji neće da vjeruje, pa Allah je uistinu Neovistan od svih svjetova! (Porodica Imranova, ajet 97.) To je zabranjeno upravo zato što šteti nama. Gojaznost i razne bolesti su posljedica prejedanja i nekontroliranog unošenja hrane i pića u organizam. Razne spolno prenosive bolesti su posljedica intimnih odnosa van braka. Dok su mnoge bolesti i uništavanje jetre posljedica opijanja alkoholom. Sve ovo šteti čovjeku i sve ovo je zabranjeno za naše dobro.

Drugo svojstvo: Vjera je tu da ukloni ili makar minimalizuje sve šejtanske odlike u čovjeku. Isčitavajući Kur'an Časni možemo vidjeti koje je to “osobine” Iblis lanetullahi alejhi pokazao prema Ademu alejhis selam kada je odbio da učini sedždu. Nije htio da učini sedždu, između ostalog, iz sledećih razloga:

  1. Oholost– smatrao je da Adem alejhis selam nije zaslužan da mu učini sedždu pa čak iako je to naredba Gospodara svih svijetova.
  2. Samoljublje– smatrao je sebe boljim i superiornijim od Adema alejhis selam.
  3. Zavidnost– bilo mu je krivo što je Adem alejhis selam odlikovan nad svijetovima a ne on i njegova vrsta.
  4. Pohlepa– u predajama stoji da se nadao da će se vratiti na Zemlju kao poslanik ili kao kralj, iz pohlepe što Allah džellešanuhu na zemlju postavlja čovjeka kao halifu (namjesnika) nije htio učiniti sedždu.
  5. Mržnja– iz velike mržnje se zakleo da će ljude zavoditi sa pravog puta i to je uzeo sebi za zadatak dok je svijeta…

Tu svakako treba dodati prevaru i laž kao dvije šejtanske osobine koje je pokazao kada je svojim prevarama i lažima izveo Adema alejhis selam i Havu iz dženeta. Sve ove osobine su zlo i njima se treba pomno i detaljno baviti kako bi ih se riješili. Ove osobine su poput ozbiljne bolesti za koju treba redovan i učinkovit tretman.

Treće svojstvo: Ljudi vole vlast i vole da vladaju. Uz šejtanska i hajvanska svojstva ta želja dovodi čovjeka do toga da “gazi preko mrtvih” da bi postigao svoj cilj i zavladao. Čak su za tu priliku takvi smislili i poslovicu: “Cilj opravdava sredstvo”. Bez vjere to jest svojstva robovanja Stvoritelju čovjek će na zemlji činiti nered, lagati, krasti i ponašati se kao životinja da bi ostao na vlasti ili da bi do nje došao. Vlast će koristiti da zadovolji svoje strasti i da ostvari dunjalučke ciljeve a sve šejtanske osobine će doći do izražaja. Ponašat će se baš poput Iblisa alejhi l'ane. Radi vlasti će biti ohol, samoljubiv, pohlepan, mrzit će ljude, zavidit će onima iznad sebe i nikad mu neće biti dosta bogatstva i kontrole. Njegovu želju za dunjalukom i vladavinom će umiriti samo zemlja koja će napuniti njegova usta. Vlast, kako nas vjera uči, treba da bude sredstvo za uspostavljanje pravde, ekonomske stabilnosti i sveukupnog napretka i prosperiteta među ljudima. “Prvak ljudi je njihov sluga”. Onaj koji je na vlasti treba da bude u službi onima ispod sebe a ne da oni budu njegovi “robovi” i zarobljenici njegovih ambicija.

Četvrto svojstvo: Čovjek je sposoban da se pokorava i da služi. Hoće li se pokoriti Stvoritelju svjetova ili dunjalučkim užitcima je njegov izbor. Svako postane rob nečemu, svjesno ili nesvjesno. Neko je rob dunjaluka, nekoga zarobi droga i alkohol, nekoga želja za vlašću, nekoga njegove strasti, nego je rob svojeg samoljublja i tako dalje… Kaže Allah dželešanuhu u Časnom Kur'anu: Reci ti Meni ko će uputiti onoga koji je strast svoju za boga svoga uzeo, onoga koga je Allah, znajući ga, u zabludi ostavio i sluh njegov i srce njegovo zapečatio, a pred oči njegove koprenu stavio? Ko će mu, ako neće Allah, na Pravi put ukazati? Zašto se ne urazumite? (Sura el-Džasije, ajet 23.)

Samo onaj koji prihvati da bude Božiji rob je slobodan čovjek. Samo onaj koji se prepusti Bogu biva oslobođen robovanja onome što je prolazno i bezvrijedno. I samo onaj koji se prepusti Božijoj volji i posluša Njegove savjete bit će oslobođen od toga da bude od nesretnih na onom svijetu. Bože, učini nas od onih koji su sretni i od onih koji su istinski pobjednici na oba svijeta!

Back To Top